Intervju meseca maja 2016 – Silvester Rak – SE Celje Dobova
Vozovni preglednik na PM Dobova, g. Silvester Rak
Spoštovani bralci rubrike mesečni intervju
V mesecu marcu smo opravili pogovor s Perom Obrenovićem, vozovnim preglednikom na PM Ljubljana Moste, ki je štafetno palico predal g. Silvestru. Zaradi udejstvovanja naših članov na Evropskih poslovnih igrah smo zaradi uspeha naših članov na igrah dali prednost njim. Rak Silvester trenutno opravlja delo na PM Dobova in verjamemo, da nam bo imel povedati marsikaj zanimivega. Tako o samem postopku in načinu dela na mejni postaji, do sodelovanja s tujimi prevozniki in morda kakšno zanimivost pri delu z migranti.
Silvester pozdravljen,najprej najlepša hvala za sodelovanje v naši spletni rubriki. Vsak intervju začnemo z istim vprašanjem,saj se nam zdi zanimivo kakšno pot so naši sogovorniki » prehodili »na železniški poti. Nam lahko opišeš svojo?
Pozdravljeni, moje ime je Silvester Rak iz Boštanja. Kot sin železničarja sem bil dobro seznanjen kakšne so prednosti in slabosti postati železničar in delati na železnici. Pred prihodom na Slovenske Železnice sem delal kot električar na terenu pri samostojnem podjetniku. Delo je bilo zanimivo, vendar sem ves čas sanjal in upal, da bom tudi sam postal železničar. Leta 2000 sem se na pobudo prijatelja Marjana prijavil na tečaj za premikača v Lj.Polje. Po »vesoljskem« zdravniškem pregledu sem začel obiskovati eno mesečni tečaj za premikača .Po uspešno opravljenem teoretičnem preverjanju ,sem opravil še praktični del. Leta 2002 sem se prijavil na razpis za vozovnega preglednika Slovenskih Železnic. Še danes uporabljam in poudarjam, da sem zaposlen na Slovenskih Železnicah, saj so meni in moji družini omogočile lepo življenje. Leta 2004 se nama je z ženo Jelenio rodila hčera Tamara, tako da mi je delo na mejni postaji Dobova postalo priročno, saj sem bil blizu doma in družine. Večino dela sem opravljal na mejni postaji Dobova,vendar sem za potrebe delodajalca do leta 2006 opravljal delo tudi na drugih pregledovalnih mestih.
Službo vozovnega preglednika trenutno opravljate na PM Dobova. Dobova je še iz preteklosti znana kot postaja izmenjave el.napetosti in vlečnih vozil. Sedaj je tudi mejna postaja, kar prinaša »nekaj več »v našem poklicu. Nam lahko opišeš delo na tej postojanki?
Res je, od kandidata za vozovnega preglednika pa do sedaj opravljam delo vozovnega preglednika na mejni postaji Dobova, kjer se kot ena redkih postaj v Sloveniji pregledujejo tako potniški kot tovorni vagoni. Sosednja HŽ uprava ima 25 KV izmenične napetosti, mi pa 3 KV enosmerne zato se lokomotive menjavajo. Delo zahteva celovito znanje, saj moramo poznati tako potniške kot tovorne vagone. V Dobovi imamo stabilno napravo za predogrevanje vlakov. Veliko imamo tudi komuniciranja s hrvaškimi pregledniki,vendar smo se z leti naučili dobro sodelovati.
Znano je, da si delo vozovnega preglednika opravljal na več postojankah. Je občutiti razliko v načinu dela na različnih PM?
Seveda, prva leta po opravljenem izpitu smo nekateri vozovni pregledniki opravljali delo na drugih PM. Sam sem delo opravljal med letoma 2004-2006 na tovornih postajah LJ. Zalog, LJ. Polje, Celje tovorna, LJ. sever in potniški postaji Ljubljana. Ko danes gledam za nazaj sem vesel, da sem pridobil to izkušnjo, saj sem se seznanil s skoraj vsemi največjimi postajami v Sloveniji. Res je,da se večkrat poudarja o pomembnosti drugih PM, sam lahko iz prve roke povem, da je delo na PM Dobova ostalo EDINO, na kateri se zahteva znanje tako tovornih kot potniških vagonov. PM Dobova v zadnjih letih izgublja na veljavi in ugledu, saj smo pred dvema letoma izgubili NVP,kar je redkost. Nimamo človeka, na katerega se lahko sredi noči obrnemo, tako da vedno ostaneš sam s partnerjem preglednikom. Sam se zavzemam, da bi se na slovenskem nivoju ustanovilo specialiste vozovnih preglednikov, ki bi bili servis vsem preglednikom v Sloveniji (tako kot dispečerji) .
Verjetno ste opazili,da uporabljam izraz vozovni preglednik,čeprav je sedaj v uporabi preglednik vagonov. Kateri izraz ti je ljubši?
Kot si opazil tudi sam uporabljam izraz vozovni preglednik . Tako verjetno bo ostalo,čeprav pa je res da se po telefonu vedno predstavim kot « pregledniki slovenskih železnic«. Menim, da bi moralo več ljudi spoštovati uniformo, ki jo nosijo. V javnosti pa bi morali uporabljati slovenski jezik.
V zadnjem času smo v medijih in tudi službeno večkrat slišali o delu z migranti na postaji Dobova. Vemo, da ste vozovni pregledniki pri tem opravili ogromno delo, nam ostalim bralcem opišeš kako je potekalo in ali je delo z migranti še aktualno?
Delo z migranti se je začelo oktobra 2015, ko so po sporazumu med HŽ in SŽ začeli kontrolirano prihajati vlaki z migranti. Veliko dela pri begunski krizi so opravili prometniki in prometnice SŽ v dobrem sodelovanju z nami in premikalnim osebjem. V prvih dneh se je pokazalo, da je znanje o potniških vagonih še kako prav prišlo, saj smo velikokrat reševali zasilne zavore, ob tem pa nudili servis slovenski policiji. Menim, da so vsi izvršilni delavci na PM Dobova zaslužni, da se je begunska kriza končala brez izrednega dogodka. Vesel sem, da je to za nami saj so tudi migranti ljudje in si zaslužijo boljše življenje.
Kot Sindikat Vozovnih Preglednikov Slovenije se moramo dotakniti tudi sindikalnega dela. Kakšno je tvoje mnenje o delu našega sindikata?
Kot član sindikata moram poudariti, da sem vesel, da se sindikat zavzema za svoje člane. Imamo odzivnega predsednika, ki rad prisluhne tudi mojim idejam in pobudam. Sodelovanje je korektno, čeprav bi se dalo veliko stvari izpeljati tudi drugače, vendar sem po pogovoru z Dejanom dojel, da je sindikat večkrat nemočen. Imamo dobro urejene počitniške kapacitete, ki pa bi bile lahko cenejše, saj za takšno ceno dobiš na trgu apartma.
V pogovoru, ki sva ga imela pred nastankom intervjuja me je pritegnil tvoje čvrsto stališče o stanju na železnici. Predvsem mnenje in izkušnja povezana z zaščitnimi oblačili in osebno varnostno opremo. Stanje je dejansko slabo, kaj meniš?
Največja krivica se trenutno dogaja pri nabavi zaščitnih sredstev, saj nismo vsi v družbi SŽ enako obravnavani. Določeni poklici so privilegirani in jih službe pošiljajo na izmere oblačil, za nas pa nimajo še osnovnih oblek. Govorim o tem, da nas jev TVD cca 200 zaposlenih in kot pregledniki SŽ bi bilo dobro, da bi bili lepo in kvalitetno oblečeni in obuti, ne pa da po peronih hodimo kot kakšni »CAPLNI«. Tudi naši vodilni bi se lahko zavzeli za nas, če se najde denar za vse ostalo, bi se lahko tudi za nas. Ne nazadnje je zadovoljen in predvsem zdrav preglednik najbolj koristen za delodajalca. Sam osebno čakam in klicarim vse na SŽ od lanskega 28.07.2015 za zamenjavo obleke in hlač (manjše številke nimajo) pa ni nobenega konkretnega odgovora. Ko pa preglednik nekaj spregleda in ne napiše takoj TV-43 je pa vse narobe. Želim povedati, da naj tudi nabavna služba odgovarja za svoje delo ali pa ga prepusti nekomu, ki mu bo mar za delavca.
Sodelavci so mi namignili ,da se v prostem času rad ukvarjaš s kolesarstvom. Nam lahko prosim opišeš svoj hobi in kako ga usklajujete z delom?
Profil vozovnega preglednika zahteva v prvi vrsti zdravega in vitalnega človeka. Že leta 1992 sem kot član Italco Dobova igral v 1. rokometni ligi, zato sem po končani rokometni karieri ostal zvest športu. Nekaj časa sem igral za veteranski rokometni klub Oldhandse iz Sevnice, kasneje pa sem vzljubil kolesarstvo, saj že desetletje spremljam Tour de France po TV. V Sevnici imamo odlično kolesarsko društvo, katerega član sem postal. Veliko voženj naredimo skupaj s prijatelji, nekaj pa tudi sam. V poletnem času naredim kakšen krog tudi v Dobovo, tam imamo prijetne Terme Paradiso, kjer se lahko tudi osvežim. Na kolesu uživam, saj je Slovenija idealna za vožnjo in raziskovanje čudovite pokrajine. Kadar sem utrujen od dela skočim za urico, dve na kolo in že bolje delujem. Obožujem gibanje, zato sem vesel, da opravljam poklic, pri katerem sem veliko zunaj na zraku.
Pred nami je 1. MAJ-praznik dela. Imaš morda kakšno modro misel ob tem prazniku?
Ko govoriš, morajo biti tvoje besede boljše od molka.
Arabski rek
Verjetno ste seznanjeni, da smo v rubriki intervju uvedli tako imenovano štafeto, kjer sogovornik določi naslednjega gosta rubrike. Komu boste dali možnost predstavitve v naslednji rubriki mesečni intervju?
Moja izbira je Stanko Lazar. Stanko je urednik Društva ZAGON Tržišče,strojevodja, zagnan sindikalist in človek ,ki je natančen. Verjemem, da ima kaj koristnega za povedati.
Zapisal: Egon Zevnik