Close

26 junija, 2013

Intervju meseca junija 2013 – g. VILJAN ŠKRINJAR – NADZORNIK VOZOVNIH PREGLEDNIKOV PM SEŽANA

Tokratni gost rubrike mesečni intervju je nadzornik vozovnih preglednikov PM Sežana g. Viljan Škrinjar. Skozi pogovor z gostom bomo poizkušali izvedeti kar največ o delu in nalogah nadzornika vozovnih preglednikov PM Sežana, o posebnostih preglednega mesta Sežana, pa o možnosti ponovne vrnitve TVD-ja na postajo Opčine in o prihodu vse večjega števila privatnih operaterjem na proge JŽI.

Tako, kot vsem dosedanjim gostom spletne rubrike mesečni intervju vam prepuščamo uvodno besedo, da se nam na kratko predstavite?

Najprej pozdravljam vse članice in člane Sindikata vozovnih preglednikov Slovenije, ter vse ostale, ki prebirajo našo spletno stran. Sem eden od redkih, ki ne prihajam iz železničarske družine, čeprav sem rojen tik ob progi južne železnice Dunaj – Trst, v Merčah pri Sežani. Moram pa reči, da so me že od malega privlačili vlaki, saj sem občudoval njihovo mogočnost, ko so drveli mimo. Na železnico sem prišel leta 1983. Prej sem bil zaposlen v tovarni Iskra v Sežani, saj sem bil po poklicu najprej RTV mehanik. Izobraževanje za vozovnega preglednika sem zaključil leta 1985. Sprejet sem bil za delo na postaji Sežana, čeprav sem kot začetnik moral opravljati delo tudi na postajah Prestranek in Divača. Od takrat pa vse do danes sem ostal tukaj, na postaji Sežana, kjer opravljam dolžnosti, kot je rečeno za vse stare železničarske mačke – predano in z dušo in srcem.

Vilijan Škrinjar v pisarni nadzornikov vozovnih preglednikov v Sežani

Kako je organizirano delo NVP Sežana in kakšne so največje posebnosti PM Sežana?

Delo nadzornika vozovnih preglednikov v Sežani se opravlja v dnevnem času od 7.00 do 19.00.

Zjutraj ob primopredaji, službujoči pregledniki iz nočne izmene povedo posebnosti minule noči. V dnevniku medsebojnih sporočil preberemo, kaj se je dogajalo prejšnji dan. Na osnovi zbranih podatkov sestavimo jutranje poročilo, ki ga pošljemo nadrejenim, s katerimi smo stalno v stiku tudi telefonsko in preko e-pošte. Potrebno je prebrati brzojavke, da lahko organiziramo nadaljno delo. Vsak dan prinese raznolika dela. Pomembna posebnost dela v Sežani je, da spadajo pod delo nadzornika v Sežani tudi druga pregledovalna mesta. Nadzornik mora na pregled vagonov, ki so bili puščeni za komisijo na Opčinah, ki so prva čezmejna postaja v Italiji in v Šapjanah, ki so prva postaja na Hrvaškem. Naše običajne naloge pa so še: sodelovanje pri sestavi turnusa, pri obračunu R 230, izpolnjevanje raznih obrazcev itd.. Pogosto pa pomagamo tudi preglednikom, kadar je veliko dela, zato so nam kolegi na postaji dali vzdevek »špica«. Razlika med delom preglednika in nadzornika je tudi v tem, da pregledniku delo vedno nekdo odredi, nadzornik pa mora sam poskrbeti, da »vse teče«. Naj povem en primer: preglednik olista vagon s TV 1 in se s tem ne ukvarja več, potem pa nastopi nadzornik, ki poskrbi, da se vagon ali popravi ali pošlje v delavnico ali prelista…. Seveda sem na kratko opisal delo nadzornika pri nas – v Sežani, saj morate vedeti, da se le-to razlikuje med pregledovalnimi mesti. Pa še to: pred kratkim je bilo govora, da nadzorniki nismo potrebni. Vendar so to trdili lahko le tisti, ki popolnoma nič ne poznajo dela na terenu.
Žal smo pregledniki in nadzorniki v očeh drugih služb kot moteč člen, saj naj bi ovirali hitrejši pretok prometa, ob tem pa se ne zavedajo, da je na prvem mestu varnost prometa.

V navodilu za opravljanje tehnično-vagonske dejavnosti ( 200.03) je v točki 4.1.6. med drugim zapisano, da so NVP strokovno usposobljeni delavci, ki organizirajo, vodijo in nadzirajo delo na enem ali več PM. Poznano mi je, da NVP PM Sežana pokrivate več preglednih mest, zato je vožnja z službenim avtomobilom bolj praksa kot izjema. Če se malo pošalimo ste kot nekakšni mobilni NVP?

Res je, kot že rečeno, nadzorniki vozovnih preglednikov pokrivamo tri pregledovalna mesta (Šapjane, Sežana in Nova Gorica). Potrebno je skrbeti, da so preskrbljena z obrazci, navodili, popravljenimi pravilniki, odredbami, pisarniškimi materiali, materialom za popravilo vagonov in da delavci dobijo pravočasno zaščitna sredstva. Za dostavo in prevzem vseh teh stvari potrebujemo službeno vozilo. Material prevzamemo v skladišču v Divači in ga razvozimo, kamor ga potrebujejo. Skoraj vsakodnevno pa opravimo tudi pregled vagonov, ki so v popravilu v delavnici Divača.

Ali vam to dejstvo povzroča dodatne težave pri opravljanju vašega dela?

Primopredaja vagonov se vrši med železniško upravo SŽ in FS ter med SŽ in HŽ. To pomeni, da smo v stiku z mnogimi kolegi iz drugih držav, ki imajo seveda svoje pogoje in drugačne poglede na določen problem, ki se pojavi. Ker niti italijanski, niti hrvaški kolegi ne govorijo slovensko, se moramo mi potruditi in govoriti v njihovih jezikih. Zato moramo biti komunikativni in pripravljeni tudi na tovrstne izzive.

Pogled izpred pregledovalnega mesta na postajo

Poleg tega je tudi vse več privatnih operaterjev, ki imajo svoj način dela. Kakšne so posebnosti sodelovanja z privatnimi operaterji?

Privatnih operaterjev je vedno več, tako trenutno poteka primoprodaja z upravo FS s štirimi prevozniki: Captrain, Inrail, RTC in RCI. Največ sodelovanja, tudi osebnega, je s predstavniki Inreila, z ostalimi imamo kontakte povečini preko elektronske pošte. Največja težava pri sodelovanju z njimi je, da nimajo svojih preglednikov, ko npr. pri vagonu ugotovimo napako, za katero se zahteva listica, oziroma je potrebno vagon popraviti . Ker so sedeži teh prevoznikov v notranjosti Italije, je zelo težko priti v kratkem času do potrebnih dokumentov. Druga velika težava je, da nas nihče ne obvesti, s kom naj stopimo v kontakt ob nastanku težav. Kako bomo problem rešili, je odvisno od naše iznajdljivosti. Ob tem vprašanju moram poudariti tudi to, da je edini interes privatnih operaterjev denar, zaslužek, nikakor pa ne varnost in urejenost prometa. Da je tudi to ključnega pomena, jim je nemogoče dopovedati.

Pred leti je bilo PM Sežana poznana po največjem številu intervencij, še posebej v zimskem času. Kako je danes s količino opravljanih intervencij na terenu?

Pred leti je bilo opravljeno ogromno intervencij na terenu- največ v zimskem času zaradi netesnosti glavnega zračnega voda pri vagonih serije U in K. V zimskem času skoraj ni bilo dneva, da nismo bili na terenu na intervenciji, včasih tudi po dvakrat ali celo trikrat na dan. Takrat še nismo imeli mobilnih telefonov, čeprav se neverjetno sliši, da je bilo to še pred dvema letoma. Tako se je dogajalo, da komaj sem se vrnil iz intervencije v Logatcu, sem spet moral po isti poti nazaj – npr. v Prestranek. Danes imamo službene telefone, kar nam prihrani na času in obveščanju.
Danes so prej omenjene napake na vagonih odpravili, moramo pa na intervencije drugačne vrste, npr. ko se vlaki razpustijo po progi in preteče 24 ur od opravljenega preskusa zavore. Dolgčas pa nam ni nikoli, saj je vedno nekaj za sproti npr. pregled vagonov na BTC terminalu v Sežani, pregled in prevzem IP pošiljk. Po potrebi opravljamo pregled vagonov po celi progi in sicer v smeri Nova Gorica do Mosta na Soči, v smeri Ljubljana do Verda, v smeri Rijeka do Šapjan, v smeri Koper do Buzeta in v smeri Trst do Opčin. Tako kot vidite je naše področje izredno obsežno in zahtevno.

Kot vam je verjetno poznano potekajo intenzivni pogovori z SŽ TP o ponovni vzpostavitvi PM Opčine. Kakšno je vaše mnenje o možnosti ponovne vzpostavitve tega PM?

Seveda sem s tem seznanjen. Po mojem osebnem mnenju je bila storjena velika napaka pred leti, ko so to pregledovalno mesto ukinili. Rečeno je bilo, da so pregledniki moteč člen odtoka prevoza in se zaradi tega čas zadrževanja na mejni postaji podaljša. V resnici se je izkazalo, da temu ni tako. Vlak na Opčinah se vedno ustavi, saj je potrebno urediti dokumente. Določeni vlaki se potem ponovno zaustavijo v Sežani, da se opravi tehnični pregled in zavorni preskus. Če bi bil preglednik na Opčinah, bi skrajšali čas zadrževanja vlakov, saj bi se potreben pregled in zavorni preskus opravilo na Opčinah. Izjemnega pomena bi bilo boljše sodelovanje s italijanskimi privatnimi operaterji, saj pripeljejo do Opčin in bi naš preglednik bil takoj v neposrednem stiku z njimi. Tako bi odpadlo veliko težav, s katerimi se sedaj soočamo in sem jih že prej opisal. Upam, da bo vodstvo TVD imelo dovolj moči in volje, da se ponovno vzpostavi PM Opčine. Seveda bodo morali opraviti svoje tudi sindikati in delavci.
Za nas bi bilo zelo pomembno, da bi bil direktor službe TVD nekdo, ki zagovarja našo stroko. Žal so nas v preteklih desetletjih vodili ljudje iz vrst tovornega prometa, ki niso znali ali niso hoteli razumeti naše pomembnosti. Manjkajo ljudje kot sta bila npr. bivša šefa g. Juh in g. Nagode.

Če pogledamo starostno strukturo zaposlenih delavcev TVD spada PM Sežana med najbolj izkušene postojanke v Sloveniji. Ali se strinjate, da bo potrebno poskrbeti za novo, svežo kri?

Povprečna starost zaposlenih na PM Sežana je 49,5 let, prav vsi pa smo na železnici zaposleni zelo dolgo. tako da nam delovnih izkušenj nikakor ne manjka. Glede na starost je pričakovati vsako leto več bolniških, lahko pride tudi do izgub zdravstvenih skupin oz. omejitve pri delu, zato je treba resno razmisliti, da pride med naše vrste tudi kakšna bolj mlada sveža kri. Drugače se bo čez noč zgodilo, da ne bo imel kdo opravljati tega dela. Je pa tukaj še ena velika težava, da preglednikov v Sežani trenutno ni dovolj, zato prihajajo na pomoč še trije iz drugih pregledovalnih mest in sicer iz Kopra in Nove Gorice.

Že na prvi pogled je moč opaziti, da je v Sežani resnično zelo lepo urejeno. Notranjost prostorov, urejena okolica, priročno skladišče, garderoba in kuhinja PM daje slutiti, da imate zaposleni delavci radi red in urejene razmere za delo. Kdo skrbi za urejenost PM Sežana?

Od nekdaj smo delavci radi poskrbeli, da so naši prostori in okolica lepo urejeni. Zavedamo se, da tu preživimo veliko svojega življenja. Vsi, nekateri malo več, drugi malo manj skrbimo, da je vse v najlepšem redu (marsikdo nam reče, da imamo tako lepo urejeno, kot da bi bila kakšna ženska roka pri hiši). Pred našo »hišo« cvetijo rože, latnik s trto daje senco avtom, jeseni pa tudi sladko kraško grozdje.

Poslopje preglednikov v Sežani

Popularni nadzornik Vili je bil nekoč daleč na okoli poznan kot velik organizator družabnih dogodkov, pa tudi kakšno dobronamerno šalo se je rad spomnil, ko so sodelavci odhajali v pokoj. Kako je danes z družabnimi dogodki in ali ste še vedno v formi za kakšno »lumparijo«?

Res je, nekoč smo se več družili in zabavali. Seveda je bilo takrat na pregledovalnem mestu zaposlenih mnogo več delavcev (preglednikov, urejevalcev). Pred leti sem bil precej bolj aktiven pri organizaciji družabnih srečanj. Saj se gotovo spomniš, ko si delal še pri nas, kako si bil zagrizen pri igranju namiznega tenisa, kot da bi tekmoval na državnem prvenstvu…V zimskem času smo se družili ob igranju kart, seveda ne med službenim časom, poleti pa smo bili aktivni z žogo (najraje smo imeli nogomet) in z balinanjem. Ob zaključku vsakega turnirja sem naredil plakat z utrinki in komentarji malo za šalo, malo zares. Ohranili so se vse do danes, saj smo jih imeli obešene v sindikalni sobi (dokler je še obstajala). Ko so sodelavci odhajali v penzijo smo se od njih poslovili na tak način, da se še danes dobro spomnejo. Sodelavec, ki mu leži »skladanje rim« je sestavil pesem, v kateri je opisal celo njegovo življenje. Sam pa sem si vzel čas, da sem pripravil kviz. Seveda je bilo prej potrebno obiskati svojce, da so mi povedali kakšne pikantne podrobnosti. To ni bilo tako enostavno, saj je veliko preglednikov izhajalo iz notranjosti Istre, tako da sva s sodelavcem enkrat šla po informacije celo v Sveti Petar u Šumi. Danes nas je ostalo zelo malo, tako da vse te igre odpadejo. Sindikat pa vendarle poskrbi, da se stvari dogajajo npr. izlet, srečanje, piknik…

Jesensko druženje na balinišču Utrinki iz igranja namiznega tenisa
Utrinki iz igranja namiznega tenisa
Na Primorskem brez “Briškule in Tršeta” ne gre

Ali imate kakšno posebno željo in kaj bi sporočili predvsem mladim TVD-jevcem, ki šele začenjajo svojo poklicno pot na TVD-ju?

Glede na to, da mlade generacije povečini ne čutijo več pripadnosti svojemu podjetju želim, da bi v naše vrste prihajali zanesljivi in pošteni mladi, ki bodo za vsakdanji kruh znali tudi kaj potrpeti, tako kot znamo mi. Hvala za povabilo k intervjuju, bilo mi je v posebno veselje. Vsem TVD-jevcem želim veliko uspešnega dela in medsebojnega sodelovanja.

Pogovor zapisal: Robert MÜLLNER

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja